한국해군과학기술학회
[ Article ]
Journal of the KNST - Vol. 1, No. SP1, pp.1-6
ISSN: 2635-4926 (Print)
Print publication date 30 Nov 2019
Received 16 May 2019 Revised 05 Jun 2019 Accepted 11 Jul 2019
DOI: https://doi.org/10.31818/JKNST.2019.11.SP.1.1

정적 받음각을 갖는 초공동화 수중체에 대한 실험적 연구

이준희1, * ; 백부근1 ; 김경열1 ; 김민재2 ; 김선홍2 ; 이승재3
1한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소
2국방과학연구소
3대우조선해양
Experimental Study on Supercavitated Body with Static Angle-of-attack
Jun-Hee Lee1, * ; Bu-Geun Paik1 ; Kyoung-Youl Kim1 ; Min-Jae Kim2 ; Seonhong Kim2 ; Seung-Jae Lee3
1Korea Research Institute of Ships & Ocean Engineering
2Agency for Defense Development
3Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering

Correspondence to: *Jun-Hee Lee Tel: +82-42-866-3489 E-mail: ljh@kriso.re.kr

© 2019 Korea Society for Naval Science & Technology

초록

본 연구에서는 디스크형 캐비테이터에 의해 생성된 초공동형태를 이용하여 수중체의 활주력을 측정하였다. 잠김 흘수비에 비례하여 활주력이 일반적으로 선형으로 증가하였고 활주각은 잠김 흘수비에 비례하지 않는 것으로 나타났다.

Abstract

In the present study, we investigated planing forces of supercavitated bodies by using the supercavitation shape produced by the disk type cavitator. It is found that the planing force increased in general linearly with the immersion draft ratio and the planing angle is certainly not proportional to the immersion draft ratio.

Keywords:

Supercavitated Body, Planing, Ventilated Supercavitation, Minimum Cavitation Number, Submergence Ratio, High-Speed Cavitation Tunnel

키워드:

초공동화 수중체, 활주현상, 환기 초공동, 최소공동수, 몸체 잠김 깊이 비, 고속캐비테이션 터널

Acknowledgments

본 연구는 미래창조과학부 및 방위사업청의 민군기술협력사업 UM14113RD1(PNS3100, 초공동캐비테이터 설계 및 성능 검증 연구)과제의 지원으로 수행되었으며 이에 감사드립니다.

References