
사질토 성토체의 장기 침하거동 분석에 따른 해군 부두건설 기준 연구
© 2023 Korea Society for Naval Science & Technology
초록
성토체는 침하관리가 중요한 부분을 차지하며, 목표한도 이내의 허용잔류침하량을 기준으로 관리하는 경우 장기 크리프 거동으로 인한 침하량 평가가 중요하다. 이에 따라 본 연구에서는 크리프 거동에 대한 영향인자를 성토 성토재료의 세립분 함유량, 성토체의 다짐도 및 전단응력비 (q/p′)로 선정하고 각 영향인자에 따른 크리프 거동을 분석하여 산출한 크리프 계수를 바탕으로 해군 항만 건설부지에 대한 연구자료를 활용하여 허용잔류 침하량을 유지하기 위해 어떠한 기준을 적용해야 하는지 분석해보았다.
Abstract
Settlement management is important to the embankment and long-term creep settlement is more important in the structure. In this study, the effect of the fine contents, the relative compaction and the stress ratio(q/p′) on the creep behavior of the soils was experimentally evaluated based on triaxial tests. The creep coefficient was determined through the vertical strain–log(time) relationship. Using the data of the harbor construction site conducted by the Navy, we analyzed what criteria should be formed in order to maintain the allowable residual settlement.
Keywords:
Harbor Standard, Creep Behavior, Embankment, Fine Contents, Compaction키워드:
항만 기준, 크리프 거동, 성토체, 세립분, 다짐도Acknowledgments
이 논문은 2022년도 한국해군과학기술학회 동계학술대회 발표 논문임.
References
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