한국해군과학기술학회
[ Article ]
Journal of the KNST - Vol. 6, No. 2, pp.207-211
ISSN: 2635-4926 (Print)
Print publication date 30 Jun 2023
Received 31 May 2023 Revised 12 Jun 2023 Accepted 28 Jun 2023
DOI: https://doi.org/10.31818/JKNST.2023.06.6.2.207

해상시험 결과를 활용한 수중 운동체의 롤 댐핑 계수 튜닝

현철1, * ; 김현승2 ; 이성균1 ; 이호진1
1LIG넥스원 체계공학팀 수석연구원
2LIG넥스원 체계공학팀 선임연구원
Tuning of Roll Damping Coefficient of Underwater Vehicle Using Sea Trial Results
Chul Hyun1, * ; Hyun Seung Kim2 ; Sungkyun Lee1 ; Hojin Lee1
1Principal researcher, Dept. of System Engineering, LIG Nex1
2Senior researcher, Dept. of System Engineering, LIG Nex1

Correspondence to: *Chul Hyun Dept. of System Engineering, LIG Nex1 333 Pangyo-ro, Bundang-gu, Seongnam-si, Gyeonggi-do, 13488, Republic of Korea Tel: +82-31-5178-4293 Fax: +82-31-5179-7086 E-mail: chul.hyun@gmail.com

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초록

본 논문은 고속 주행하는 소형 수중 운동체의 해상시험 결과를 활용한 롤 축의 운동방정식 계수 수정 과정을 다룬다. 수중 모형 시험 결과를 근사하여 산출되는 수중 운동체 조종 운동 방정식의 유체력 미계수 오차를 해상 시험 결과와 비선형 운동 모델에 대한 시뮬레이션 결과를 비교함으로써 보다 정확한 값을 추정해냈다. 제어법칙도 수정된 운동 방정식에 맞도록 수정함으로써, 진동현상이 발생했던 기존 해상 시험보다 안정적인 롤 제어 성능을 획득할 수 있었다.

Abstract

This paper describes the process of modifying the coefficients of the equation of rolling motion using the results of sea trials of a high speed small underwater vehicle. The errors of the hydrodynamic coefficients in the underwater vehicle control motion equation, which are estimated using the results of VPMM tests, are compared with the results of the sea trials and simulation of a nonlinear model to estimate a more accurate value. By modifying the control law to match the modified dynamic equation, it was possible to obtain more stable roll control performance than the existing sea trial, which had vibration problems.

Keywords:

Autonomous Underwater Vehicle, Hydrodynamic Coefficient, Roll Control, Dynamics of Underwater Vehicles

키워드:

자율수중운동체, 유체력계수, 롤 제어, 수중운동체 동역학

References