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Korea Society for Naval Science and Technology - Vol. 7 , No. 1

[ Article ]
Journal of the KNST - Vol. 7, No. 1, pp. 49-56
Abbreviation: KNST
ISSN: 2635-4926 (Print)
Print publication date 31 Mar 2024
Received 15 Feb 2024 Revised 26 Feb 2024 Accepted 30 Mar 2024
DOI: https://doi.org/10.31818/JKNST.2024.3.7.1.49

Stephan 체계공학적 Method를 이용한 유·무인 항공기 탑재 함정 항공유 계통 시험평가 개선사례 및 개선방안
안병준*
해군 중령/국방과학연구소 해양기술연구원 1부 현역파견원

Improvement Method for Test & Evaluation of Aviation Oil System for Manned & Unmanned Aircraft Carriers Using Stephan Systematic Engineering Method
Byeong Jun An*
Commander, ROK Navy/Active dispatcher, Maritime Technology Research Institute-1st Directorate, Agency for Defense Development
Correspondence to : *Byeong-Jun An Tel: +82-55-540-6618 Fax: +82-55-540-6109 E-mail: navy0626@naver.com


Ⓒ 2024 Korea Society for Naval Science & Technology

초록

본 논문에서는 함정 시험평가 수행 중 항공유 계통(JP-5) 평가 간 발생한 현안 문제에 대해 독일 우주항공 센터 Stephan Langhans가 제시한 체계공학적 문제해결법을 적용하여 시험평가 개선 방안을 도출하였다. 이에 따라, 관계기관 간 입장 및 갈등을 조기에 해소하고 관련 규정 및 절차에 따른 조속한 문제 해결 및 결심으로 평가의 신뢰성을 확보하였다. 더불어 항공유 불용 최소화를 통해 예산 절감, 공정 지연 및 인도 지연 방지, 최종적으로 함정 전력화 일정 준수에 기여하게 된 해결 과정을 소개하고 향후 연구개발 및 평가 대상 함정에 대해 이를 적용하기 위한 시험평가 개선방안을 제시하였다.

Abstract

In this paper, a plan to improve the T&E was derived by applying the systematic engineering problem solving method proposed by Stephan Langhans regarding the current issues that occurred between the evaluation of the aircraft oil system(JP-5) during the ship T&E. By minimizing the disuse of aviation oil, the solution process that contributed to budget reduction, process delay and delivery delay, and finally compliance with the Naval ship's acceptance schedule was introduced, and a plan to improve the T&E was presented to apply it to Naval ships subject to future R&D and evaluation.


Keywords: JP-5, Aviation Oil system, SE, T&E, Naval ship
키워드: 항공유, 항공유계통, 체계공학, 시험평가, 함정

Acknowledgments

이 논문은 2024년도 한국해군과학기술학회 하계학술대회 발표 논문임.


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방사청 000팀-2030호(2019. 12. 20.) ○○○함 '19-8차 형상통제심의회 결과 통보