한국해군과학기술학회
[ Article ]
Journal of the KNST - Vol. 5, No. 1, pp.76-83
ISSN: 2635-4926 (Print)
Print publication date 31 Mar 2022
Received 07 Jan 2022 Revised 17 Feb 2022 Accepted 24 Mar 2022
DOI: https://doi.org/10.31818/JKNST.2022.03.5.1.76

디젤엔진 동력전달계통의 이상진동 특성에 대한 원인분석 연구

이상구1, * ; 김성웅2 ; 이재영3 ; 정현주4 ; 강동훈5
1해군군수사령부 함정기술연구소 소음진동선임연구원
2해군 중령/해군군수사령부 함정기술연구소 기관연구과장
3해군군수사령부 함정기술연구소 밸런싱연구원
4해군군수사령부 함정기술연구소 진동분석측정연구원
5해군군수사령부 함정기술연구소 가스터빈연구원
A Cause Analysis Study on the Abnormal Vibration Characteristics of Diesel Engine Power Transmission System
Sang Gu Lee1, * ; Sung Woong Kim2 ; Jae Young Lee3 ; Hyeon Ju Jeong4 ; Dong Hun Kang5
1Noise & Vibration Senior Researcher, Naval Technology Research Institute, Naval Logistics Command
2Command, ROK Navy/Chief of Engineering Research Department, Naval Technology Research Institute, Naval Logistics Command
3Balancing Researcher, Naval Technology Research Institute, Naval Logistics Command
4Vibration Analysis Measure Researcher, Naval Technology Research Institute, Naval Logistics Command
5Gas Turbine Researcher, Naval Technology Research Institute, Naval Logistics Command

Correspondence to: *Sang Gu Lee 1, Chungjang-ro, Jinhae-gu, Changwon-si, Gyeongsangnam-do, Republic of Korea Tel: +82-55-549-1918 E-mail: god239@mnd.go.kr

© 2022 Korea Society for Naval Science & Technology

초록

함정의 기동은 추진축계시스템에 의한 동력전달로 이루어지며, 추진축계 정렬 확인 및 진동시험 등을 통해 기준만족 여부를 판단하고, 디젤엔진 등의 탄성마운트는 배치 및 하중의 적절성을 해석적으로 검증한다. 하지만 엔진에서 감속기로 전달되는 엔진 동력전달 축인 복합샤프트(composite shaft)의 진동 측면 검증은 다소 부족하며 그 중요성 또한 크게 부각되지 않았다. 이는 고장 빈도율이 낮고 추진축에 비해 짧은 길이와 적용할 기준 부재 등의 원인이 있다. 최근 차기상륙함 디젤엔진 동력전달계통에 문제가 발생하였으며, 동형 함정의 전반적인 문제로 식별되었다. 이러한 문제의 해결을 위해 진동측정을 실시하고 이상진동 특성에 따른 원인분석과 설치 적절성에 대한 문제점 및 재발방지를 위한 연구를 수행하였다.

Abstract

The operation of naval ship consists of power transmission by the propulsion shaft system, and it is determined whether the standard is satisfied through confirmation of the alignment of the propulsion shaft and vibration test. Resilient mounts such as diesel engines analytically verify the appropriateness of placement and load. However, vibration verification of the composite shaft, the engine power transmission shaft delivered from the engine to the reducer, is insufficient, and its importance is not much known. This has a frequency of breakdown, a shorter length than the main propulsion shaft and no standard to applied. Recently, a problem occurred in the power transmission system of the new LST diesel engine, and it was identified as an overall problem of the same vessel. To solve this problem, vibration measurement was performed, cause analysis according to abnormal vibration characteristics, and research was conducted to prevent recurrence and problems with the appropriateness of installation.

Keywords:

Propulsion System, Vibration, Membrane Assembly, Flexible Rubber, Vulkan Coupling, Composite Shaft, Misalignment

키워드:

추진 시스템, 진동, 멤브레인 어셈블리, 유연성 고무, 불칸 커플링, 복합 샤프트, 오정렬

Acknowledgments

이 논문은 2021년도 한국해군과학기술학회 동계학술대회 발표 논문임.

References