[ Article ]
Journal of the KNST - Vol. 6, No. 3, pp.249-253
ISSN: 2635-4926
(Print)
Print publication date 30 Sep 2023
Received 19 Aug 2023
Revised 30 Aug 2023
Accepted 24 Sep 2023
해군 메타버스 플랫폼을 활용한 AI 기반 맞춤형 모병 홍보 방안
나종철*
A Development Plan for AI-based Customized Recruitment Promotion Using the Naval Metaverse Platform
Jongchul Na*
Correspondence to: *Jongchul Na Tel: +88-42-553-5523 E-mail: neptune78@hanmail.net
© 2023 Korea Society for Naval Science & Technology
초록
본 논문에서는 우리 해군에서 운용 중인 모병 홍보 메타버스 플랫폼 ‘네이비 유니버스’에 대해 살펴보고, 이 플랫폼에서 어떻게 AI를 적용하여 개인 맞춤형 홍보를 진행할 수 있는지에 대한 방안을 제시하였다. 사용자 행동 분석, 컨텐츠 추천 알고리즘, 실시간 맞춤형 컨텐츠제공, 그리고 지속적인 최적화를 위한 피드백 루프를 중심으로 하는 방안들을 AI 기반 개인 맞춤형 모병 홍보방안을 구현하는 핵심 요소로 제시하였다.
Abstract
In this paper, we looked at the recruiting publicity metaverse platform 'Navy Universe' operated by the Navy, and suggested how to apply AI to personalized publicity on this platform. Methods centered on user behavior analysis, content recommendation algorithm, real-time customized content provision, and feedback loop for continuous optimization were presented as key elements for implementing AI-based personalized recruitment public relations methods.
Keywords:
Metaverse, Artifical Intelligence, Recruitment Promotion, Navy Universe, Algorithm, AI Chatbot키워드:
메타버스, 인공지능, 모병홍보, 네이비 유니버스, 알고리즘, AI 챗봇References
- 오혜정, “메타버스 플랫폼의 유형별 사례를 통한 콘텐츠 활용방안,” 인문사회 21, Vol. 12, No. 6, pp. 2673-2684, 2021.
- 해군본부, “해군 모병 홍보 메타버스 플랫폼 소개,” 계룡, 2023.
- 최종환, “메타버스 플랫폼을 활용한 통일 정책 홍보의 가능성: 참여관찰 기법을 중심으로,” 문화와 정치, Vol. 9, No. 3, pp. 235-267, 2022.